Man kan ju undra vad Thierry Sabine tänkte på när han startade Paris-Dakarrallyt 1978. Troligen var han less på rally som gick på banor, asfalts- eller grusvägar och ville skapa något helt nytt som utmanade både förare och kartläsare ett snäpp till. Dakarrallyt är inte direkt känt som en dans på rosor utan en tuff och krävande tävling som nästan uteslutande körs i terräng långt från landsvägar och motorbanor. Den ursprungliga sträckningen gick mellan Paris i Frankrike och Dakar i Senegal men sträckningen har ändrats lite då och då genom åren och sedan 2009 är hela rallytävlingen flyttade till Sydamerika. Oroligheterna på den afrikanska kontinenten gjorde helt enkelt att säkerheten, som inte rörde att köra själva loppet, för deltagarna inte kunde garanteras.

Kvinnliga svenska deltagare

Sanddynor i Saharaöknen

Dakarrallyt lockar förare från hela världen och en slutseger är troligen det största en rallyförare kan kröna sin karriär med. Rallyt har både bil- och motorcykelklasser och det är kanske inte alla som känner till att Big Baby har flera modeller av bilbarnstolar som skulle kunna användas i bilar som inte deltar i Dakarrallyt. Det är inte knökat med svenskar som har deltagit i världens mest krävande rally. Två som har gjort det, dessutom framgångsrikt, är kartläsaren Tina Thörner och motorcyklel- och rallyföraren Annie Seel. Tina Thörner har slutat två och trea i loppet tillsammans med Nasser Al-Attiyah respektive Jutta Kleinschmidt.

Riskfylld tävling

Dakarrallyt räknas som världens farligaste rally och då inte enbart beroende på oroligheterna i länderna som rallyt gått i. Motorcyklisten Joaquim Rodrigues, från Portugal, kraschade och fick föras till sjukhus, något som satte stopp för hans fortsatta tävlande i 2018 års upplaga av rallyt. Under åren som rallyt har körts har ett sextiotal personer fått sätta livet till i samband med rallyt. 25 av dem har varit förare som omkommit i singelolyckor men det har även hänt att bilar plöjt rakt ut i publiken när förarna tappat kontrollen.

juni 19, 2018