Skotercross är, så som namnet antyder, en form av motocross med skotrar – snöskotrar, närmare bestämt. Så som kan förväntas av en sport som utövas på snö, är Sverige och Finland två av de främsta nationerna i världen inom denna sport. Svenska Peter Ericson har till exempel vunnit VM år 2006, 2008 och 2009, och svenskar har även tagit guldmedaljen år 2011, 2013 och 2014.
Inom skotercross ska de tävlande ta sig runt en bana på kortast möjliga tid. Upp till 16 förare kan starta samtidigt på banan, och de kör sedan ett förutbestämt antal varv. Först i mål vinner, helt enkelt. För att få fram en vinnare för hela tävlingen kör man dock flera heat, för att till slut komma fram till en finalomgång. Banan är ungefär en kilometer lång, och innehåller hopp, skarpa kurvor och raksträckor. Under varven blir banorna dessutom ofta gropiga (då underlaget som sagt är snö) vilket gör att det krävs enorm kontroll och fysisk styrka från förarens sida för att hålla skotern balanserad och på rätt spår.
Den största tävlingen i sporten i Sverige är onekligen SM i skotercross, då man tävlar i tre olika klasser. Den högsta klassen, för eliten, kallas Pro Open. Internationellt finns mästerskap på flera olika nivåer: nordiska mästerskap, europeiska mästerskap och världsmästerskap. Nordamerika har dock vanligtvis sina egna tävlingar, då deras version av skotercross ser annorlunda ut, och mer liknar det som i Sverige kallas Supercross eller Stadioncross.
Hur roligt man än tycker att det är att åka snöskoter, finns det dock tillfällen då det krävs ett lite förnämare transportmedel. Om man vill anlända i stil till en fest eller ett annat evenemang, kan man därför kontakta L-Cab, som bland annat erbjuder limo service. En limo är visserligen inte lika snabb och lättstyrd som en snöskoter, men den har onekligen betydligt mer klass.