Förutom formelbilarna finns det andra racingsporter att ta fasta på. Här följer en presentation av några av dem.

Banracing – ett samlingsnamn

För racing på asfalterade banor används begreppet banracing. Man kan då tävla från 14 års ålder och sikta in sig på standardbilar, sportvagnar eller formelbilar. Men man kan även köra racing med truckar. En licens ska utfärdas samt en bra försäkring.

Den allra första tävlingen kördes redan 1885 mellan Paris och Bordeaux och blev uppmärksammad för framtida motorsporter. Några kända event förutom F1 är Indycar och Scandinavian Tour Car Championship, STCC.

STCC

Som en sammanslagning av de svenska och de danska mästerskapen i standardvagnsracing, används nu namnet STCC som innefattar hela Skandinavien. Både Solvalla och Hisingen arrangerar STCC-lopp med de senaste bilarna. STCC anses också för närvarande vara den racing-typ som satsar på mest miljövänliga bilar och bränsle.

Dragracing

Den som har koll på dragracingsporten, vet att svensken Jonnie Lindberg har behållit titeln “amerikansk mästare” i dragracing flera år i rad nu. I NHRA:s dragracingserie har han vunnit stort. Sporten är inte lika utbredd i Sverige, men det hålls ändå flera tävlingar på exempelvis Tierp Arena eller på flygfälten runt om i landet. Bilarna är ofta långa och låga och körs på en kort, rak bana, ca 400 meter och det gäller att komma fortast i mål. Då går man vidare till nästa lopp, ungefär som i en turnering.

Isracing

Detta fungerar som speedway på is. Reglerna är desamma men banan är en oval isbana istället där motorcyklarna dundrar fram. Däcken är dock anpassade med långa spikar för att få ordentligt fäste. VM i isracing anordnas inte i Sverige som man kan tro, utan i Nederländerna sedan 1966. Förutom Sverige och Finland som har haft flera världsmästare är Ryssland det land som utmärker sig mest i isracing.

april 30, 2017

hamilton